lauantai 20. lokakuuta 2012

I love me and environment eli pari sanaa kosmetiikasta

Osallistuminen I love me -tapahtumaan ammattijärjestäjän ominaisuudessa tuntui lievästi sanottuna ristiriitaiselta, mutta se sai minut taas pohtimaan omaa suhdettani kosmetiikkaan.

Äärimmäisen huolellisesti meikattuja ja muutenkin viimeisen päälle stailattuja parikymppisiä tuli messupäivän aikana vastaan satamäärin. Ja mitä minä tein? Seisoin 6,5 tuntia standilla meikittömänä! On kuulkaa tällä naisella pokka kohdillaan, vaikka itse sanonkin.

Olen saanut äidiltäni ja äidinäidiltäni meikittömän naisen mallin, mikä onkin varsinainen ekoteko jo ties kuinka monennessa polvessa. Viimeksi kuluneet 10 vuotta olen käyttänyt meikkejä ainoastaan isommissa juhlatilaisuuksissa, joita ei kovin monta vuoteen mahdu.

Muutaman kerran vuodessa kestovärjäytän ripseni ja kulmakarvani, siinä se. En edes muista, montako vuotta sitten olen viimeksi lakannut kynteni!


Kosmetiikan ympäristö- ja terveysvaikutukset

Paljon erilaisia kemikaaleja sisältävät kosmetiikkatuotteet päätyvät viemäreiden kautta ympäristöön joko suoraan (hammastahna, saippua, shampoo, hoitoaine) tai epäsuorasti kehon, hiusten tai vaatteiden pesun yhteydessä (voiteet, hiustenmuotoilutuotteet, meikit).

Käytettyjen ainesosien hajoavuus, biokertyvyys ja myrkyllisyys vesieliöille ovat oleellisia asioita arvioitaessa kosmetiikkatuotteiden ympäristövaikutuksia. Hajusteet ja väriaineet puolestaan voivat allergisoida.

Pakkausmateriaalit taas kuormittavat ympäristöä elinkaarensa alussa ja lopussa - ja kodin säilytystiloja siinä välissä.


Ulkoinen paine vastaan sisäinen vakaumus

Kokemukseni on, että nykynaiselta vaaditaan todella paljon kanttia meikittä kulkemiseen. Ulkoinen paine on valtava, ja minäkin olen joutunut satoja kertoja vakuuttamaan itselleni, että valitsemani linja on ok.

On paljon naisia, jotka eivät "ikipäivänä poistuisi kotoaan ilman huulipunaa". Minä en ole omistanut ainoatakaan huulipunaa 12 vuoteen ja hengissä olen selvinnyt.

Meikkejä en siis juuri kuluta, mutta hammastahnaa, käsi- ja suihkusaippuaa, deodoranttia, shampoota, hoitoainetta, käsi- ja kosteusvoidetta, hiustenmuotoilutuotteita ja parfyymia kylläkin.

Näiden kaikkien suhteen minulla on selkeä linja: hyllyissä on ainoastaan kulloinkin käytössä oleva pakkaus kutakin lajia. Kaupat ovat nykyisin auki 24/7, joten uuden tuotteen kyllä saa tilalle, kun entinen loppuu.

Varastoon ei tarvitse ostaa, eikä kannatakaan: myös kosmetiikka vanhenee hyllyn perukoilla lojuessaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti